نام عملیات: دریایی مروارید
زمان عملیات:1359/9/7
نوع عملیات: گسترده
مکان عملیات: آبهای دریایی متعلق به عراق در خلیجفارس
ارگانهای عملکننده: نیروی هوایی و دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران
استعداد نیروهای درگیر: ایران؛ شش واحد آبی-خاکی، دو قایق موشکانداز، تعداد نامشخص پیاده نظام و هواپیما، عراق؛ هشت قایق اژدرافکن، پنج شناور واکنش سریع، تعداد نامشخص پیاده نظام، هشت هواپیمای میگ۲۳ و چندین هواپیمای میگ۲۳ وسایت سام.
هدف عملیات: مقابله با نیروی دشمن و شکست نیروی دریاییاش
تلفات: ایران؛ غرق یک قایق موشکانداز، سقوط یک هواپیما فانتوم اف-۴ و آسیبدیدگی یک فروند اف۴ وکشته شدن تعداد نامشخصی پیاده نظام، عراق؛ غرق پنج قایق Osa IIوچهار قایق P-6، سقوط یک بالگرد Aérospatiale Super Frelon شش میگ-۲۳ و یک میگ-۲۱، انهدام چندین سایت سام و چندین ترمینال نفتی منهدم شدند،کشته شدن تعداد نامشخصی پیاده نظام.
چکیده: در این عملیات تعدادی از زبدهترین خلبانان هواپیمای اف 4 و اف 14، تانکرهای سوخترسان، هواپیمای سی 130 و نیز بالگردهای نیروی دریایی شرکت داشتند. خلبانان شجاع نیروی هوایی، در این روز بزرگترین عملیات هوایی آفندی و ایذایی را در آسمان منطقه به اجرا گذاشتند و در نهایت علاوه بر انهدام تعداد زیادی از ناوچههای تندرو و اوزای عراقی، دو اسکله البکر و العمیه را نیز بهشدت بمباران کردند. طرحریزی عملیات به شکلی بود که خیلی زود نیروی هوایی عراق به خود شکل تدافعی گرفت. نیروی هوایی عراق در این روز متحمل خسارات جبرانناپذیری شد، به شکلی که در این روز شش فروند هواپیمای دشمن توسط شکاریهای نیروی هوایی هدف قرار گرفته و سرنگون شدند. بعد از پایان عملیات هوایی، تازه مشخص شده که خلبانان شجاع نیروی هوایی چه بلایی بر سر عراق آورده بودند. بالگردهای نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران تا چند روز پس از عملیات، خدمه ناوها و ناوچههای منهدم شده و غرق شده عراقی را از سطح آب جمعآوری میکردند.
عملیات:
بامداد روز هفتم آذرماه سال 1359، بهدستور فرماندهی عملیات، خلبانان شجاع نیروی هوایی مأموریت داشتند تا در عملیاتی بزرگ هدفهای دریایی را در منطقه عملیاتی خلیجفارس منهدم نمایند.
"عملیات مروارید" توسط دریادلان نیروی دریایی و برای حفظ سیادت جمهوری اسلامی بر آبهای گرم خلیجفارس آغاز شده بود و مأموریت نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران پشتیبانی یگانهای عملکننده در دریا بود.
هماهنگیهای لازم قبلاً صورت گرفته بود. در سالن توجیه، افسر اطلاعات و عملیات برای خلبانان خاطرنشان ساخت که نیروی دریایی توانسته است سکوهای عظیم نفتی"البکظ" و"الامیه" عراق را به تسخیر خود درآورد. وی همچنین یادآور شد که این سکوها برای عراق جنبه حیاتی دارند، از این رو دشمن در آبهای خلیجفارس دست به تحرکاتی زده است و مطمئناً برای بازپسگیری این سکوها، خود را به آب و آتش خواهد زد. اینجا بود که خلبانان به اهمیت این مأموریت پی برده و بیش از پیش، خود را برای این عملیات آماده ساختند. پس از انجام مقدمات پروازی، اکثر فانتومها مجهز به موشکهای هوا به سطح"ماوریک" شدند و تعدادی دیگر نیز برای پشتیبانی هوایی مجهز به موشکهای هوا به هوای راداری و حرارتی شدند.
اولین دسته فانتوم ها به پرواز درآمدند در اولین ساعات صبح، اولین گروه پروازی باند پرواز پایگاه را ترک کردند. گروه اول هنوز به منطقه موردنظر نرسیده بودند که با"ناوچه پیکان" تماس برقرار کرده و اطلاعات مربوط به موقعیت هدفهای دریایی را که در آبراه امالقصر و اطراف اسکلههای البکر و الامیه و نیز در داخل خلیجفارس مستقر بودند، جویا شدند.
بر روی ناوچه پیکان، شهید سروان خلبان"ابراهیم شریفی" بهعنوان راهنما حضور داشت که به همراه فرمانده شهید ناوچه پیکان، اطلاعات خوبی از محل هدفها در اختیار هواپیماهای خودی قرار دادند. ناوچه پیکان که از قبل خود را در پناه اسکله البکر به خوبی مخفی کرده بود، طی یک سری کدهای رمز، اطلاعات بسیار مفیدی از منطقه به خلبانان ارائه داد و آنها نیز سریعاً به سمت هدفهای مشخص شده توسط پیکان، ادامه مسیر دادند. درحالیکه هواپیمای اف 4 بهدنبال طعمه موردنظر، بر مدار 36 درجه، گشت میزد، از طریق هواپیمای اف 14 که بهمنظور پوشش، از قبل در منطقه مستقر شده بود، به خلبان اطلاع داده میشود که دو فروند هواپیمای میگ 23 در ده مایلی به سمت آنها در حرکتند.
شروع عملیات:
هنوز آخرین تماس رادیویی خلبان اف 14 پایان نگرفته بود که خلبان، اولین هدف دریایی را که یک ناوچه تندروی عراقی بود، بر صفحه رادار مشاهده کرد. ناوچه فوق با مشاهده هواپیمای ایرانی، تغییر مسیر داد و درحالیکه آتش پرحجم توپهای خود را بهسوی فانتوم نشانه رفته بود، اقدام به فرار نمود. شرایط جوی منطقه به خاطر وجود ابرهای پراکنده، بهگونهای بود که خلبانان ناگزیر میبایست در ارتفاع پایینتری پرواز میکردند؛ از اینرو بیشتر در تیررس آتش دشمن بودند. اما آتش پرحجم توپهای مستقر در ناوچه دشمن، در اراده خلبانان خللی وارد نمیکرد. به سرعت و با انجام مانورهای مختلف از سوی خلبانان، هواپیما در فاصله مناسب قرار گرفت و با شلیک دو فروند موشک هوا به سطح ماوریک(تلویزیونی)، یکی از ناوچههای تندروی عراقی که در جلوی آبراه امالقصر در حرکت بود، منهدم شد و دود ناشی از انهدام ناوچه عراقی، سطح دریا را پوشاند.
هواپیمای اف 14 یکی از میگهای دشمن را شکار میکند خلبانان با خوشحالی زیاد فریاد میزدند و اللهاکبر میگفتند و در پاسخ به پیام رادیویی مجدد هواپیمای اف 14 که آنها را به ترک منطقه فرا میخواند، نیز فریاد اللهاکبر سر دادند. اینک هواپیمای دشمن، در حد خطرناکی به فانتوم نزدیک شده بود و بر روی آن قفل راداری کرده بود. خلبانان ناگاه به خود آمدند و با کم کردن ارتفاع، اقدام به ترک منطقه نمودند. در همین حین خلبان شجاع و ماهر اف 14 با شلیک یک موشک فونیکس و یک موشک حرارتی، یکی از هواپیماهای دشمن را متلاشی و دیگری را وادار به فرار کرد. خلبانان فانتوم که از طریق رادیوی هواپیما مکالمات او را میشنیدند، از او بهخاطر این اقدام شجاعانهاش تشکر میکنند و سالم به پایگاه برگشته و به زمین مینشینند.
صدای زنگ اسکرامبل همه را به خود میآورد خلبانان، مسرور از این پیروزی با خوشحالی سخت سرگرم بازگویی انجام مأموریت برای همکاران خلبان خود در گردان پروازی بودند، که مجددا زنگ آلرت(اعلام خطر) به نشانه وضعیت اضطراری به صدا درآمد. به شتاب دو فروند هواپیمای اف 4 از باند پرواز برخاسته و در نزدیکی منطقه درگیری، با ناوچه پیکان تماس میگیرند. ناوچه پیکان که منتظر آنها بود، این بار هدف جدیدی را در آبراه امالقصر به آنها ارائه کرد.
هواپیماها درحالیکه به طرف هدف تعیین شده در حرکت بودند و بر روی آبهای مواج خلیجفارس کوچکترین تحرکات دشمن را از نظر میگذراندند، خلبان یکی از فانتومها با مشاهده اشیایی بر سطح دریا، تا حدودی از ارتفاع خود کاسته و بر سطح آب دقیق میشود. تعداد زیادی از نفرات دشمن را با جلیقههای نجات، در میان تودهای از روغن سیاه و بقایای یک ناوچه لجستیکی متلاشی شده که بر سطح آب شناور بود، مشاهده میکند. به نظر میرسید که این ناوچه لحظاتی قبل توسط عقابان تیزپرواز نیروی هوایی منهدم شده است.
ناوچه اوزای عراقی به قعر آبهای خلیجفارس میرود خلبانان اوضاع را بهدقت بررسی میکنند. هواپیماها اینک به چند مایلی هدف رسیده بودند. هدف یکی دیگر از ناوچههای موشکانداز اوزا بود که در آبراه امالقصر رفتوآمد میکرد. دشمن از این آبراه صرفاً بهمنظور اختفاء ناوچههایش بهره میجست که در مواقع لزوم، ناوچهها از دهانه آبراه خارج میشدند و پس از انجام مأموریت، در آبراه پناه میگرفتند. ناوچههای ما نیز بهعلت باریکی آبراه، نمیتوانستند به تعقیب آنها بپردازند؛ از اینرو انهدام ناوچههای دشمن میبایست با عملیات هوا به سطح انجام میپذیرفت.
اطلاعات داده شده از ناوچه پیکان زمانی به خلبانان رسید که ناوچه عراقی به قصد مأموریت، از آبراه خارج شده بود. یکی از هواپیماها او را درصفحه رادار زیر نظر داشت. خلبان با مناسب دیدن موقعیت با انتخاب زاویه مناسب و شلیک یک موشک ماوریک، کابین فرماندهی ناوچه اوزای عراقی را مورد اصابت قرار میدهد و چون مخزن مهمات نیز در مجاورت کابین فرماندهی ناوچه قرار داشت، انفجار مهیبی، منطقه را تکان داد و دود ناشی از آن، بخشی از سطح دریا را پوشاند.
خلبانان پس از اطمینان یافتن از اینکه هیچ هدف دیگری در منطقه وجود ندارد، طی تماسی با ناوچه پیکان، فرمانده ناوچه را از انجام مأموریت، آگاه ساختند. او که از شنیدن خبر انهدام ناوچه عراقی بسیار خوشحال شده بود، از آنها تشکر کرد و اسامی خلبانان شرکتکننده در عملیات را خواست. لیدر دسته پروازی نیز از فرمانده ناوچه به خاطر اطلاعات دقیق و حساب شدهاش تشکر کرده و میگوید که اسامی ما در پایگاه هوایی، محفوظ است و در آینده، چنانچه مایل باشند به صورت محرمانه در اختیارشان قرار خواهد گرفت.
شناسایی منطقه:
لحظاتی بعد از نشستن هواپیماها، یک فروند اف 4 دیگر از پایگاه بهمنظور شناسایی و جستوجوی منطقه به پرواز درآمد. مأموریت این فانتوم شناسایی منطقه بود تا اگر ناوچه پیکان در جدا شدن از اسکله با تهدید از ناحیه شناورهای دشمن مواجه شدف به رفع تهدید و یا احیاناً انهدام شناور دشمن بپردازد. فانتوم با پرواز بر روی جزیره بوبیان و دهانه خورعبدالله، اطمینان حاصل کرد که خطر و تهدیدی برای حرکت ناوچه پیکان وجود ندارد و به مرکز از طریق کد اعلام نمود که ناوچه پیکان میتواند منطقه را ترک کند و خود نیز به پایگاه بر میگردد.
ناوچه قهرمان پیکان اسطوره شد. ساعتی بعد به پایگاه اعلام میشود که رادار نمیتواند با ناوچه پیکان تماس بگیرد. بلافاصله یک فروند فانتوم به خلبانی سرلشکر شهید"داوود اکرادی" که در این روز تعداد زیادی پرواز عملیاتی داشت و موفق به انهدام چندین ناوچه عراقی شده بود، به پرواز درآمد. در این پرواز، سرگرد خلبان"ناصر گودرزی" بهعنوان کمک، اکرادی را همراهی میکرد.
فانتوم بلافاصله بعد از پرواز، مسیر اسکله البکر را پیش گرفت در حدود پانزده مایلی اسکله نقطه سیاه رنگ و روغنی در سطح آب دریا مشاهده شد که مشخص میکرد لحظاتی قبل یک کشتی در این مکان غرق شده است. هواپیما به بالای نقطه سیاه رنگ رسید. هیچ اثری نبود تنها تعدادی جلیقه نجات بر روی سطح آب شناور بود.
تعقیب ناوچهها:
در همین حین خلبان متوجه یک ناوچه عراقی میشود که کمی دورتر با سرعت درحال حرکت به سمت عراق است. یقیناً این همان ناوچهای بود که پیکان را مورد اصابت قرار داده بود. شهید اکرادی بلافاصله به سمت ناوچه حرکت میکند. در همین هنگام از سوی هواپیمای اف 14 مستقر در منطقه به فانتوم اطلاع داده میشود: دو فروند هواپیمای دشمن با سرعت به سمت شما درحال حرکت هستند ... بهتر است منطقه را ترک کنید. هنوز پیام هواپیمای اف 14 به پایان نرسیده بود که از سوی رادار زمینی نیز این مسئله تأیید شد. خشم ناشی از غرق شدن ناوچه پیکان، آنچنان سینه خلبانان شجاع را به درد آورده بود که به هیچ کدام از اخطارها توجهی نمیکردند.
هواپیمای اف 4 با گردشی سریع به سمت ناوچه اوزای عراقی ادامه مسیر داد. در این هنگام ناوچه عراقی که در محدوده اسکله البکر قرار داشت، از وجود فانتوم ایرانی مطلع شده بود و مدام به چپ و راست میرفت تا از تیرس عقابان تیز چنگال نیروی هوایی در امان بماند؛ ولی خلبانان مصمم بودند به هر قیمتی ناوچه اوزای عراقی را هدف قرار دهند. اخطارهای رادیویی هواپیمای اف 14 شدیدتر میشد. خلبان هواپیمای اف 14 اعلام میکرد که دشمن هر لحظه به شما نزدیکتر میشود، زودتر منطقه را ترک کنید. دو موشک بهسوی فانتوم شلیک میشود ناوچه عراقی چون درحال فرار بود باید از ارتفاع بالاتری روی آن قفل راداری انجام میشد و با اوج گرفتن فانتوم، خلبانان عملاً در تیررس هواپیماهای دشمن قرار میگرفتند. ولی....
خلبان در یک لحظه ارتفاع هواپیما را در نقطه مناسبی بالا کشید و کمک نیز بلافاصله بر روی ناوچه، عمل قفل راداری را انجام داد. در همین هنگام دو فروند هواپیمای دشمن که به فاصله چند مایلی فانتوم رسیده بودند، از ارتفاع گرفتن فانتوم نهایت استفاده را برده و هر کدام موشکی بهسوی فانتوم رها کردند. خلبانان بلافاصله شروع به شکستن قفل راداری موشکهای دشمن و اختلال در سیستم هدایتی آنها کردند.
در این هنگام هواپیمای اف 14 نیز که متوجه شده بود فانتوم به اخطارها توجهی نمیکند، احساس خطر کرده بود و خود را سریعاً به محل استقرار فانتومها رسانده بود و آماده درگیری با دشمن بود، که هواپیماهای دشمن به محض اطلاع از این موضوع و فرار از دست موشکهای دوربرد(فونیکس) مرگبار این هواپیما، پا به فرار گذاشتند.
فانتوم در بهترین شرایط برای رها ساختن موشک خود قرار گرفته بود، ولی بالگردهای پشتیبانی دشمن مستقر در منطقه و همچنین توپهای ضدهوایی مستقر بر روی ناوچه بهشدت بهسوی فانتوم شلیک میکردند. اولین موشک به ناوچه عراقی برخورد میکند خلبانان بدون توجه به این تهدیدات، تمام حواس خود را متوجه منهدم ساختن ناوچه عراقی کرده بودند. سرانجام لحظه موعود فرار رسید و خلبان در یک موقعیت مناسب، یک موشک ماوریک بهسوی ناوچه اوزای عراقی شلیک کرد. موشک از زیر هواپیما رها شد و غرشکنان به سمت ناوچه حرکت کرد و دقیقاً به داخل محفظه موتورخانه ناوچه رفت و با انهدام در آن مکان، قطعات متلاشی شده ناوچه به آسمان برخاست.
دومین موشک هم شلیک میشود دود ناشی از اصابت موشک به ناوچه، تمام منطقه را پوشانده بود. کمک به خلبان میگوید که ناوچه منهدم شده و بهتر است که منطقه را ترک کنیم؛ ولی شهید اکرادی نمیپذیرد و میگوید: تا از غرق شدن ناوچه اطمینان حاصل نکنیم، منطقه را ترک نمیکنم.
شهید اکرادی با گردشی بر روی ناوچه عراقی که درحال سوختن بود، دومین موشک ماوریک را بهسوی آن شلیک نمود. با برخورد موشک با ناوچه، زبانههای آتش و دود عظیمی به هوا برخاست. گویی که نفت را بر روی آب به آتش کشیده باشند. سومین موشک کار را یکسره میکند.کمک مجدداً به شهید اکرادی میگوید: - این ناوچه کارش تمام است، بهتراست برگردیم. ولی شهید اکرادی جواب میدهد: تا انتقام تکتک بچههای ناوچه پیکان را از دشمن نگیرم بر نمیگردم.
کمک که میبیند شهید اکرادی مصمم است که ناوچه دشمن بهطورکامل به قعر آبهای خلیجفارس روانه کند از او میخواهد ارتفاع را بیشتر کند تا از دود ناشی از سوختن ناوچه در امان باشند و بتوانند سومین موشک ماوریک را بهسوی آن شلیک کنند. شهید اکرادی بلافاصله ارتفاع را بیشتر کرده و سومین موشک به سمت ناوچه عراقی شلیک میشود. موشک با برخورد با ناوچه، آن را به چندین قسمت تقسیم میکند و لحظاتی بعد اثری از آن بر روی آبهای خلیجفارس نمیماند.
روز بعد از عملیات:
فردای این روز، یک فروند هلیکوپتر نیروی دریایی به منطقه اعزام میشود تا بازماندگان عملیات روز قبل را چه ایرانی و چه عراقی از سطح آب جمعآوری کند. یکی از معدود بازماندگان ناوچه قهرمان پیکان، بعد از نجات یافتن تعریف میکند که نیم ساعت بعد از هدف قرار گرفتن ناوچه پیکان، درحالیکه بر روی سطح آب شناور بوده، مشاهده کرده که چگونه ناوچهای که آنان را هدف قرار داد توسط یک فروند هواپیمای ایرانی به قعر آبهای خلیجفارس فرستاده شده است.
نتایج بزرگترین عملیات هوایی آفندی و ایذایی در این عملیات تعدادی از زبدهترین خلبانان هواپیمای اف 4 و اف 14، تانکرهای سوخترسان، هواپیمای سی 130 و نیز بالگردهای نیروی دریایی شرکت داشتند.
خلبانان شجاع نیروی هوایی، در این روز بزرگترین عملیات هوایی آفندی و ایذایی را در آسمان منطقه به اجرا گذاشتند و در نهایت علاوه بر انهدام تعداد زیادی از ناوچههای تندرو و اوزای عراقی، دو اسکله البکر و العمیه را نیز بهشدت بمباران کردند. طرحریزی عملیات به شکلی بود که خیلی زود نیروی هوایی عراق به خود شکل تدافعی گرفت. نیروی هوایی عراق در این روز متحمل خسارات جبرانناپذیری شد، به شکلی که در این روز شش فروند هواپیمای دشمن توسط شکاریهای نیروی هوایی هدف قرار گرفته و سرنگون شدند. بعد از پایان عملیات هوایی، تازه مشخص شده که خلبانان شجاع نیروی هوایی چه بلایی بر سر عراق آورده بودند. بالگردهای نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران تا چند روز پس از عملیات، خدمه ناوها و ناوچههای منهدم شده و غرق شده عراقی را از سطح آب جمعآوری میکردند.
نابودی دشمن:
با شروع جنگ عراق عليه ايران، نيروي دريايي نيز وارد میدان مقابله با نيروي دريايي دشمن شد. طرفين تلاش ميكنند حاكميت خود را در آبهاي خليجفارس به تثبيت برسانند. اما از آنجا كه ايران همواره در خليجفارس حرف اول را ميزد و از اقتدار و حاكميت بالايي نسبت به ساير كشورهاي حوزه خليجفارس برخوردار بود، عراق قادر نبود در دريا كاري اساسي و جدي صورت دهد. خاصه آنكه تنگه مهم و استراتژيك هرمز نيز در اختيار جمهوري اسلامي ايران قرار دارد.
بدين لحاظ عراق تلاش ميكند از جنگ رودررو در دريا اجتناب كند و كار را به جنگ فرسايشي بكشاند. نيروي قدرتمند دريايي، امكان هرگونه تحرك را از دشمن سلب كرده و با هجومهاي پياپي او را وادار به فرار ميكند و با برخورداري از ناوهاي پرتوان و نيروهاي فداكار، خليجفارس را تحت سيطره خود در ميآورد. تعدادي از ناوچههاي موشكانداز«اوزا» پس از عقبنشيني، در اطراف اسكله البكر و الاميه موضع ميگيرند. نيروي دريايي ايران با حمله به پناهگاهها و محل اختفاي يگانهاي دريايي عراق، ضربات جبرانناپذيري را به آنها وارد ميآورد و با انهدام پايانههاي نفتي عراق، برتري خود را به منصه ظهور ميرساند.
عراق در مقابل نيروي دريايي ايران بهشدت احساس ضعف ميكند و براي تلافي اين ناتواني، با تبليغات و جنجال تلاش ميكند مانع وارد كشتيهاي بازرگاني از پهلوگرفتن در بنادر ايران اجتناب ورزند. بيمه ايران در يك اقدام مهم تمامي كشتيهايي را كه وارد بنادر ايران ميشوند، بيمه ميكند و اين توطئه دشمن خنثي ميشود. جنگ و گريز در دريا ادامه مييابد، تا اينكه روز هفتم آذرماه 59 طي نبردي سنگين ميان نيروي دريايي ايران و عراق و پشتيباني هوايي در شمال خليجفارس، نيروي دريايي عراق با شكستي سنگين(تا آخرين روز جنگ) از صحنه خليجفارس خارج ميشود. در شب هفتم آذرماه، يگانهاي دريايي ايران به فرماندهي ناوچه موشكانداز«پيكان» به سمت اسكله البكر به حركت درميآيند. دشمن از اسكاه براي جاسوسي و رهگيري كشتيهاي بازرگاني استفاده ميكرد.
پس از رسيدن يگانها به اسكله، جنگي سخت درميگيرد. تفنگداران دريايي به سرعت در پايانه نفتي پياده ميشوند و نقاط حساس را به تصرف درميآورند و پس از نبرد تن به تن تعدادي از عراقيها را به اسارت درميآورند كه بقيه اقدام به فرار ميكنند. در اين ميان چند شناور دشمن توسط ناوچه پيكان به قعر آبها فرو ميروند. تفنگداران نيز به پيشروي خود ادامه داده و تعداد ديگري از نفرات دشمن را به همراه مقدار قابلتوجهي مهمات و تجهيزات به اسارت و غنيمت ميگيرند و به ناوچه پيكان منتقل ميكنند. صبح هنگام، با روشن شدن هوا، جنگندههاي دشمن در آسمان خليجفارس ظاهر شده و اقدام به حمله به سمت ناوچه پيكان ميكنند. جنگندههاي ايراني نيز به سرعت به منطقه درگيري ميرسند و جنگ هوايي سختي درميگيرد كه در اين نبرد، تعدادي از هواپيماهاي دشمن هدف قرار گرفته و سقوط ميكنند و بقيه از معركه ميگريزند.
براي چندمين بار در صفحه رادار پيكان، شناور دشمن مشاهده ميشود كه ناوچه پيكان از اسكله جدا شده و با آتشباري سنگين، شناور را غرق مينمايد. پس از انهدام كليه هدفهاي موردنظر و برافراشته شدن پرچم جمهوري اسلامي ايران بر اسكله، ناوچه راه بازگشت را در پيش ميگيرد كه مجدداً در آسمان، نبرد هوايي شدت ميگيرد. ناگهان ناوچه پيكان مورد اصابت دو موشك قرار ميگيرد و تعدادي از دريادلان به شهادت ميرسند و ناوچه پيكان نيز غرق ميشود. افراد سالم و نيز مجروحان خود را به آب ميزنند تا راه سواحل ايران را در پيش بگيرند كه ناگهان ناوچه موشكانداز دشمن ظاهر ميشود.
زمانيكه ناوچه به نزديكي رزمندگان در ميان آبها ميرسد، يكي از هواپيماهاي ايراني موشكي را به سمت ناوچه شليك ميكند كه به بدنه آن اصابت ميكند و بلافاصله با حملهاي ديگر ناوچه دشمن منهدم ميشود و مجروحين و افراد سالم توسط هليكوپتر نجات مييابند. گرچه در عمليات درخشان مرواريد، ناوچه پيكان غرق ميشود، اما نتيجه عمليات بهقدري موفقيتآميز است كه اين خسارت نميتواند اين پيروزي به يادماندني را تحتتأثير قرار دهد. به پاس فداكاري نيروي دريايي در اين عمليات و فتح اسكله البكر و حماسهآفريني ناوچه پيكان و نابودي نيروي دريايي عراق، روز هفتم آذرماه، بهنام«روز نيروي دريايي» نامگذاري ميشود.