نام عملیات: هوایی سلطان 10
زمان عملیات: 7 آبان 1359
مکان عملیات: شمال عراق، پایگاه موصل
ارگان عملکننده: نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران
هدف عملیات: حمله به پایگاه هوایی الحریه در موصل
اوایل آبانماه سال 1359 عراق توانست پس از هجومی گسترده، شهر خرمشهر را اشغال کند. عراق با هجومی همهجانبه قصد پیشروی در خاک ایران را داشت که ارتش و نیروهای مسلح ایران مقاومت بسیاری میکردند و عراق که پشتیبانی کشورهای غربی را همراه داشت، موفق نشد با بهکارگیری تاکتیکهای پیشرفته نظامی بر نیروی ایمان و علم نیروهای مسلح ایرانی غلبه کند.
در این هنگام نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، با پروازهای متعدد در انجام نبردهای هوایی پیاپی، علاوه بر اینکه همچون سد محکمی جلوی تهاجم هواپیماهای دشمن را گرفته بود، توانسته بود با بمبارانهای دقیق ضربات مهلکی بر پیکره توپخانه سنگین عراق نیز وارد کند.
حمله به شهرها، ترفندی جدید:
نیروی هوایی عراق که توان مقابله با نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران را در خود نمیدید، در جواب حملات سهمگین تیزپروازان نیروی هوایی، در یک اقدام ناجوانمردانه دست به موشکباران شهرها با استفاده از موشکهای بالسیتک اسکاد و... نمود و با به خاک و خون کشیدن تعداد کثیری از هموطنان عزیزمان، چهره پلید خود را به همگان نشان داد.
عملیات اچ 3 / کمان 99:
باید چارهای اندیشیده میشد و در جواب به این حملات، باید شاهرگهای حیاتی عراق مورد حمله قرار میگرفت. جمهوری اسلامی ایران در آن زمان موشک بالستیک دراختیار نداشت و مجبور بود برای انهدام اهداف دوردست، از هواپیماهای بمبافکن استفاده کند. در طول یک ماهی که از جنگ میگذشت، خلبانان شجاع هواپیمای شکاری بمبافکن اف 4 توانایی خود را در بمباران دقیق اهداف استراتژیک در خاک عراق به اثبات رسانده بودند.
لذا از سوی فرماندهی نیروی هوایی تصمیم گرفته شد در جواب حملات عراق، نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز اقدام به انهدام وسیع تأسیسات زیربنایی عراق کند.
فرانسویها برای آموزش به عراق آمدند به آنها خوشامد بگویید:
در اواخر مهرماه سال 1359 گزارشی دقیق از سوی فرمانده وقت پایگاه هوایی مهرآباد در اختیار فرماندهی نیرو قرار گرفت. در گزارش آمده بود:
"با توجه به قراردادی که کشور عراق با کشور فرانسه در سال 1977(1356 خورشیدی) منعقد کرده، کشور فرانسه متعهد شده است که تعدادی جنگنده پیشرفته"میراژ اف 1 سی" را دراختیار عراق قرار دهد و با توجه به نزدیک شدن زمان تحویل میراژها، کشور فرانسه تعداد 47 نفر از کارشناسان خود را برای آموزش خلبانان و پرسنل عراقی به پایگاه الحریه نزدیک به موصل در شمال عراق فرستاده است."
بعد از انعکاس این گزارش، نیروی هوایی ایران که میخواست روند آموزش نیروهای دشمن هرچه سریعتر متوقف شود و همچنین خوشامدی به فرانسویهایی دهد که خود را وارد جنگ با ایران کرده بودند بدهد، دست بکار شد.
طرح عملیات سلطان پیریزی شد:
کارهای اولیه آغاز شد و نیروی هوایی طرح اولین حمله عمقی به خاک عراق را با نام سطان 10 پیریزی کرد و قرارشد تعدادی شکاری بمبافکن فانتوم با پشیتبانی هواپیماهای رهگیر اف 14 این عملیات را انجام دهند.
طرح عملیات توسط سرهنگ ... و سرگرد ... به اتمام رسید. مطابق طرح، سرهنگ ... اعلام نمود که شش فروند فانتوم هر کدام مسلح به 12 بمب MK82 متعلق به گردانهای 31 و 32 شکاری پایگاه شهید نوژه همدان به پرواز درمیآیند و این بار به جای شرق از قسمت شمال به خاک عراق وارد میشوند و با پیشروی به میزان 300 کیلومتر در خاک دشمن، به پایگاه موصل حمله میکنند و باز میگردند.
حمله از قسمت شمالی باعث می شد که فانتومهای ما از دید و تیررس 12 تا 16 سایت موشکی سام 2 و 3 و 6 که در شرق و جنوب پایگاه مستقر بودند و همچنین از دید 2 فروند میگ 21 که همیشه در قسمت شرقی پایگاه مشغول گشتزنی هوایی بودند، مصون بمانند.
نکته مهم دیگر کمبود سوخت فانتومها بود. به دلیل اینکه فانتومها هر کدام 12 بمب را حمل میکردند و باید مسافت طولانی را نیز طی میکردند، در هنگام برگشت بهطور حتم با کمبود سوخت مواجه میشدند؛ لذا طبق طرح عملیاتی دو فروند تانکر سوخترسان 707 از پایگاه هوایی مهرآباد برای سوخترسانی به فانتومها به پرواز در می آمدند تا با نفوذ در خاک عراق، کار سوخت گیری فانتومها را انجام دهد.
تانکرهای سوخت رسان به علت سرعت کم و بزرگی جثه اشان، هدف مناسبی برای شکاریهای عراقی بودند؛ لذا تصمیم گرفته شده دو فروند هواپیمای رهگیر اف 14 از گردان 81 تاکتیکی پایگاه اصفهان به پرواز درآمده و تانکرها را همراهی کنند تا در صورت نزدیک شدن شکاریهای عراقی آنها را مورد هدف قرار دهند. این یکی از معدود مأموریتهایی بود که هواپیماهای تانکر و جنگندههای اف 14 بهطور رسمی اجازه یافتند تا وارد خاک عراق شوند.
کارهای مقدماتی به سرعت درحال انجام بود. برای غافلگیری هرچه بیشتر عراقیها و دوستان فرانسویشان، برای اولین بار تصمیم گرفته شد که هواپیماها از خاک ترکیه وارد عراق شوند که این کار بعدها چندین بار انجام شد.
توجیهات قبل از پرواز انجام شد:
سرانجام روز موعود فرا رسید و نیروی هوایی برای عملیات سلطان کاملاً آماده شد. در اتاق بریفینگ سرهنگ"افشار" بهعنوان فرمانده عملیات مأموریت را برای خلبانها کاملاً تشریح کرد. وی از خلبانان فانتوم خواست نزدیک یکدیگر پرواز کنند و همدیگر را در دید داشته باشند.
سپس به خلبانان اف 14 تأکید کرد که به هر قیمتی باید از تانکرهای سوخترسان محافظت کنند، چون اگر تانکرها از بین بروند، عملیات شکست خورده است. سرهنگ افشار در پایان عنوان نمود که درون یکی از تانکرها عملیات را فرماندهی میکند.
هواپیماها بدین شکل نام گرفتند:
شش فروند فانتوم بهنامهای سلطان یک تا شش که فرماندهی آنها را سرگرد"شوقی" با نام سلطان یک برعهده داشت.
2 فروند اف 14 با نامهای سلطان 7 و 8 به فرماندهی سرهنگ"صدقی" بهعنوان سلطان 7، خلبان"تایبی" بهعنوان سلطان 8 بود.
2 فروند تانکر به نامهای سلطان 9 و 10 به فرماندهی سلطان 9 که سرهنگ افشار در این تانکر حضور داشته و عملیات را رهبری میکرد.
گروه پروازی سلطان به پیش:
سحرگاه روز 7 آبان سال 1359، پایگاه دوم شکاری تبریز نظارهگر غرش هواپیماهای ایرانی بود.
هواپیماها بدین شکل به پرواز درآمدند:
3 فروند تانکر سوخترسان بویینگ 707(1 فروند ذخیره)، 8 فروند جنگنده بمبافکن فانتوم(2 فروند ذخیره) و 3 فروند جنگنده رهگیر اف 14(1 فروند ذخیره) یکی پس از دیگری به پرواز درآمدند.
هواپیماها در جنوب ارومیه به یکدیگر رسیدند و با پرواز در ارتفاع پایین و در پناه کوههای زاگرس، خود را از دید رادارهای عراقی مخفی کردند. قبل از ورود به آسمان ترکیه، تمام هواپیماهای ذخیره به پایگاه بازگشتند. تا این لحظه مأموریت در سکوت مطلق رادیویی پیش میرفت.
سپس بقیه هواپیماها(10 فروند) گروه پروازی سلطان را تشکیل و وارد خاک ترکیه میشوند. در آسمان ترکیه به هواپیماها اخطار داده میشود که سریعاً خاک ترکیه را ترک کنید ولی هواپیماها با کم کردن ارتفاع، بدون اینکه سکوت رادیویی را بشکنند، به راه خود ادامه میدهند.
پس از مدتی هواپیماها با ارتفاع کم از قسمت شمال عراق وارد منطقه کوهستانی"جبل سنجار" میشوند. اینک فانتومها باید برای اولین مرحله سوختگیری آماده شوند. کار سوختگیری هوایی در خاک عراق و در فاصله بین شهرهای دهوک و اقراه انجام میگیرد.
فانتومها همچون شبح به موصل حمله کردند:
بلافاصله بعد از سوختگیری فانتومها برای کوبیدن هدف با سرعت به سمت آن پرواز میکنند. تانکرها نیز شروع به گردشی در یک محور دایرهای میکنند.
هر دو اف 14 مستقر با استفاده از رادار جستجوگر قوی خود، شروع به زیرنظر گرفتن منطقه میکنند تا مبادا هواپیمایی بجز فانتومها به تانکرهای سوخترسان نزدیک شوند. در این هنگام اف 14ها نیز کمبود سوخت خود را با سوختگیری هوایی از تانکرها برطرف میکنند.
فانتومها به فرماندهی سرگرد شوقی(سلطان 1) همچون شبح با کمترین مشکل یا مزاحمت، به بالای سر پایگاه میرسند و با فرمان لیدر دسته، عمل پاپ را انجام داده و تمامی بمبهای خود را روی هدف رها میکنند. در این هنگام پایگاه هوایی الحریه در آتش میسوزد و دود غلیظی فضای آن را پوشانده است. فانتومها که مأموریت خود را به دقت و با موفقیت انجام دادهاند بهسوی تانکرها پرواز میکنند.
همهچیز خوب پیش میرفت تا ...
همهچیز تا این لحظه خوب پیش میرفت که ناگهان تامکتها متوجه چهار فروند هواپیمای عراقی میشوند که در فاصله 70 کیلومتری از فانتومها به سمت تانکرها میآیند. درنگ جایز نبود. اف 14ها بلافاصله با استفاده از سامانه درخت جنگی و RWR نوع جنگندههای دشمن را میگ 23 و از نوع MF تشخیص میدهند. براساس اطلاعات پایگاه هوایی غیاره محل این جنگندهها و 16 فروند میگ 21 بود.
با اعلام خلبانان اف 14 به فرماندهی عملیات(سرهنگ افشار) که در یکی از تانکرها مستقر بود، با محاسباتی که انجام شد معلوم می شود که جنگندههای عراقی به دلیل کمبود سوخت بیشتر از 15 دقیقه نمیتوانند به پرواز خود ادامه دهند و مجبورند به پایگاه مبدأ برگردند.
ولی در شرایط فعلی که فانتومها بدون مهمات برای سوختگیری به سمت تانکرها میآمدند؛ بازهم میگها میتوانستند دردسرساز شوند و امکان داشت در بین راه با فانتومها برخورد کنند و فانتومها نتوانند به موقع سوختگیری کنند که در این شرایط با توجه به کمبود سوخت احتمال این میرفت که خلبانان فانتوم با کمبود سوخت مجبور به خروج اضطراری شوند.
دستور رهگیری و انهدام میگها صادر شد:
پس باید تدبیری اندیشیده میشد لذا از سوی سرهنگ افشار فرمانده عملیات به اف 14ها دستور رهگیری و در صورت لزوم انهدام میگهای 23 صادر شد.
درنگ جایز نبود هر دو اف 14 به فرماندهی سرهنگ صدقی با گردشی سریع به سمت جنوب ارتفاع خود را تا 15000 پا افزایش داده و آرایش جنگی گرفتند. در این هنگام خلبانان شروع به چک کردن دستگاههای الکترونیکی میکنند و با توجه به اینکه خلبانان اف 14 متوجه شدند که هواپیماهای عراقی هنوز آنها را شناسایی نکردهاند ارتفاع خود را به 20000 پا رساندند در این ارتفاع امکان درگیری برای اف 14 بهتر بود. آنها مصمم بودند که مسیر را برای بازگشت فانتومها پاکسازی کنند. موفقیت عملیات اینک درگرو اف 14ها بود.
در این هنگام خلبانان با توجه به آنچه آموخته بودند در یک حرکت تاکتیکی از هم جدا میشوند با این حرکت اف 14ها میتوانستند به صورت راداری یا چشمی هواپیمای دشمن را شناسایی کنند و با دادن اطلاعات لازم به اف 14 دیگر او را در بهترین شرایط شلیک قرار دهند. این تاکتیک هرگز از سوی جنگندههای اف 4 و اف 5 مورد استفاده قرار نگرفت و آنها در حین پرواز دستورات لازم را صادر میکردند.
تامکتها(اف 14ها) بدین شکل مسلح بودند:
تامکتها بهسوی هدف پیش میروند اف 14 با نام سلطان 7 به خلبانی سرهنگ صدقی مجهز به دو تیر موشک دوربرد فونیکس، 3 تیر موشک راداری اسپارو و 2 تیر موشک حرارتی سایدوایندر بود، اف 14 با نام سلطان 8 به خلبانی تایبی نیز مجهز به 6 تیر موشک راداری اسپارو و 2 تیر موشک حرارتی سایدوایندر بود.
هر دو اف 14 با دراختیار داشتن موشکهای دوربردتر و بهتری که نسبت به میگهای دشمن در اختیار داشتند و همچنین داشتن سوخت بیشتر، نسبت به هواپیماهای دشمن برتری داشتند؛ اما باید آنها به یک نکته مهم دقت میکردند و آن اصل غافلگیری بود.
باید خود را در شرایطی قرار میدادند که بعد از هدف قرار دادن دشمن به شکلی عمل شود که فانتومها با موفقیت سوختگیری کرده و همگی بدون اینکه نیروی هوایی عراق متوجه حضور آنها شود، خاک دشمن را ترک گویند.
تامکتها با صعود به ارتفاع 22000 پایی به سرعت تمامی چکهای نهایی را انجام میدهند و تمامی تسلیحات بجز موشکهای حرارتی و مسلسل هواپیما را آماده میکنند و دستگاه تشخیص دوست از دشمن را نیز فعال میکنند. تصمیم بر این میشود که با توجه به بهرهمندی اف 14 با نام سلطان 7 از موشکهای دوربرد، ابتدا او وارد نبرد شود.
خلبان کابین عقب اف 14 با استفاده از جستجوگر رادار قدرتمند خود، شروع به سرچ کردن میکند و موفق میشود 4 فروند میگ عراقی را شناسایی و موقعیت آنها را هر لحظه توسط کامپیوتر هواپیما ثبت کند. با توجه به فاصلهای که میگها با اف 14 دارند فقط با استفاده از موشک فونیکس میتوان آنها را هدف قرار داد.
درگیری هوایی آغاز میشود:
سرانجام در فاصله 56 کیلومتری سرهنگ صدقی موفق میشود آرایش هواپیماها را در کامپیوتر خود ببیند. ترکیب آنها به صورت دو دسته دو فروندی جدا، پشت سر هم درحال پرواز به سمت آنها میباشند.
صدقی دستور به کاراندازی ECM( اخلالگر الکترونیکی) را صادر میکند ولی بعد از چند ثانیه متأسفانه دستگاه سلطان 8 از کار میافتد و صدقی مجبور میشود که علاوهبر هواپیمای خود، اف 14 دیگر را نیز پوشش دهد.
در فاصله 33 کیلومتری صدقی به کمک خود فرمان میدهد که یک تیر موشک دوربرد فونیکس را به سمت یکی از میگها شلیک کند. بلافاصله اولین موشک رها شده، موتورش روشن میشود و بهسوی یکی از میگها که در ارتفاع 30000 پایی درحال پرواز بود حرکت میکند و 8 ثانیه بعد دومین موشک دوربرد فونیکس با روشن شدن موتورش به سرعت به سمت میگ دوم حرکت میکند.
کمتر از چند ثانیه دو میگ ساقط میشود:
میگها که هنوز متوجه حضور تامکتها و حتی شلیک موشک نشده بودند، به راه خود ادامه میدادند. در این سو اف 14 از رادار خود مسیر موشک شلیک شده را دنبال میکرد. در همین لحظه از سوی سلطان 9(فرمانده عملیات) تامکتها اعلام میشود که از سوی دشمن خبر حمله فانتومها به پایگاه الحریه به میگها اطلاع داده شده و آنها درحال گردش برای درگیر شدن با فانتومها هستند.
فقط چند ثانیه بعد از مخابره این خبرف موشکها به میگها برخورد میکند. فونیکس اول لیدر دسته پروازی را در آسمان و مقابل دیگر دوستانش به تلی از آتش تبدیل میکند. در این لحظه کمک صدقی فریادی از شادی میکشد. کمک تصور میکند که موشک دوم به هدف برخورد نکرده زیرا 3 میگ باقی مانده همگی درحال پرواز میباشند که ناگهان متوجه میشود که یکی از میگها به سرعت درحال شیرجه و نزدیک شدن به زمین و غیرقابل کنترل است و بعد از لحظاتی میگ دوم نیز از صفحه رادار محو میشود.
سرجنگی موشک قدرتمند فونیکس در نزدیکی میگ منفجر شده بود و آنها متوجه این سلاح مهلک میشوند. اما خلبانان تامکت فرصتی برای ابراز شادی نداشتند. آنها تمام حواس خود را برای رهگیری دو میگ دیگر منعطف میکنند زیرا ممکن بود آنها برای فانتومها مشکل ایجاد کنند.
میگهای باقی مانده کاملاً سردرگم بودند. آنها ابتدا به سمت جنوب و سپس به سمت شرق گردش کرده و ارتفاع خود را نیز کم میکنند. خلبانان میگهای عراقی هنوز هم نمیدانستند توسط چه چیزی و از چه سمتی مورد هدف قرار گرفتهاند.
میگهای عراقی سردرگم، دو اشتباه انجام میدهند:
اثری که از دست دادن 2 هواپیما بر روی دو میگ دیگر گذاشته بود، باعث شده بود که آنها تمرکز خود را از دست بدهند. آنها در این لحظه مرتکب دو اشتباه بزرگ شدند.
اول اینکه ارتفاع خود را کم کردند و باعث شدند اف 14ها در ارتفاع بالاتری از آنها قرار گیرند و دوم اینکه گردشی کاملاً اشتباه انجام دادند به شکلی که تامکتها در پشت سر آنها و در ارتفاع بالاتر قرار گرفتند.
صدقی که موقعیت را مناسب میبیند، بلافاصله پسسوز موتورهای خود را روشن میکند و به تعقیب آنها میپردازد.
هر دو تامکت در فاصله 12 کیلومتری میگها قرار میگیرند. این بار نوبت سلطان 8 بود که هدف را زودتر شناسایی کند. به همین منظور صدقی با 2000 پا افزایش ارتفاع، در قسمت راست هواپیمای تایبی قرار میگیرد تا اگر هواپیمای او مورد حمله قرار گرفت از او حمایت کند. تایبی خود را برای رها کردن موشک راداری اسپارو آماده میکند.
این موشک نسل جدید موشکهای راداری بود که در جنگ ویتنام مورد استفاده قرار میگرفت. در همین لحظه تایبی به صدقی اعلام میکند که چراغ اخطار CSD یا همان کامپیوتر دریافت اعلام هواپیمایش دچار مشکل شده است(هواپیمای اف 14 بدون این سامانه قابلیت رهگیری و شلیک موشک را ندارد و فقط قابلیت استفاده از مسلسل را دارا میباشد) برنامهریزی مجدد این سامانه بر روی زمین 5 دقیقه زمان میبرد و بهدنبال آن 6 تا 8 دقیقه زمان احتیاج است تا سیستم ناوبری هواپیما اصلاح گردد. اما این درحالی بود که در عمق 300 کیلومتری خاک دشمن و درحال درگیری با دو هواپیمای دشمن بودند.
در این هنگام صدقی به ناچار فرمان بازگشت همبال خود(تامکت سلطان 8 ) را به محل تانکرها صادر میکند و به ناچار موشک حرارتی خود را مسلح نموده بهدنبال میگها ادامه میدهد. صدقی به کمک خود نیز میگوید دستگاه ECM را به راه بیاندازد و همزمان تلاش کند برای اینکه بر روی یکی از میگها قفل کند.
میگها در دام خلبان باهوش تامکت ایرانی ولی سوخت ...
صدقی مجدداً با استفاده از پسسوز موتور سرعت خود را اضافه میکند. در این هنگام میگها در ارتفاع 15000 پایی به پرواز ادامه میدادند و اف 14 کمی پایینتر از آنها درحال پرواز بود.
در فاصله 1500 متری آنها، صدقی از طریق سامانه کنترل آتش، علامت و صدای قفل موشک حرارتی را میشنود و سامانه نشان میدهد که هواپیمای دشمن در برد موشک است؛ اما پیش از آنکه بتواند موشک را شلیک کند، میگها به یک باره از هم جدا شدند. فرمانده به سمت راست گردش میکند و دیگری به سمت چپ.
صدقی بهدنبال لیدر دسته عراقی به راست گردش میکند. میگ عراقی سعی میکند با انجام مانورهای پیدرپی مانع از شلیک موشک توسط اف 14 شود. اما خلبان میگ دوباره اشتباه میکند. ناگهان از گردش دست کشیده و شروع به صعود میکند و صدقی را در بهترین شرایط شلیک موشک حرارتی قرار میدهد. موشک از زیر بال اف 14 رها شده و ثانیهای بعد موشک به هدف برخورد کرده و میگ عراقی را به تلی از آتش تبدیل میکند.
لحظاتی از هدف قرار دادن میگ، کمک صدقی به او اطلاع میدهد میگ عراقی در پشتسر آنهاست و بدتر از آن چراغ اخطار سوخت هواپیما نیز روشن شده است. در این زمان اف 14 درحال پرواز با سرعت 520 مایل بر ساعت، با سوخت کم میباشد و یک میگ 23 عراقی هم دقیقاً در پشتسر اوست.
در این لحظه صدقی مانوری انجام میدهد که براساس آن دسته فرامین را با تمام قدرت به عقب کشیده و همزمان پدالهای گردان را تا آخر فشار میدهد. در این حالت هواپیما به ناگه به صورت تمام رخ میشود و با فشار جی زیاد سرعت آن بهطور قابلملاحظهای کم میشود(این مانور بسیار شبیه مانور کبری میباشد).
در این هنگام سرعت تامکت از 520 مایل در ساعت به 150 مایل در ساعت میرسد. خلبان عراقی که انتظار چنین حرکتی را نداشت با سرعت زیاد از زیر تامکت رد میشود. صدقی بلافاصله هواپیما را در حالت پسسوز قرار میدهد او آخرین موجودی خود که یک موشک حرارتی است به سمت میگ رها میکند و این موشک هم همانند 3 موشک قبلی با هدف برخورد کرده و آن را به آتش میکشد.
کمک خلبان اطلاع میدهد سوخت کافی نداریم:
کمک لحظهبهلحظه به خلبان اخطار میدهد درحال اتمام سوخت هستیم و میگوید هرچه سریعتر پسسوز را خاموش کن. در این لحظات اف 14 فقط برای دو دقیقه پرواز بدون پسسوز، سوخت داشت.
صدقی بعد از خاموش کردن پسسوز بلافاصله به سمت تانکرها گردش میکند و با سلطان 9 تماس میگیرد و وضعیت خود را اطلاع میدهد و متوجه میشود که تمام فانتومها سالم رسیده و موفق به سوختگیری شدهاند.
پس از لحظاتی صدقی و کمکش موفق میشوند یک فروند تانکر را که به وسیله دو فروند فانتوم(سلطان 1 و 3) اسکورت میشد، در لابهلای کوهستانها پیدا کنند. در این لحظه هیچ خبری خوشایندتر از آن برای صدقی و کمکش نبود. سوخت برای آنها همانند زندگی بود. آنها سوختگیری کرده و به سلامت به ایران مراجعت میکنند.
نتایج عملیات:
فانتومها در این عملیات توانسته بودند که به پایگاه هوایی الحریه در موصل حمله کنند. آنها علاوه بر وارد کردن خسارات جبرانناپذیر به پایگاه دشمن، توانسته بودند 2 فروند میگ 21 و سه فروند هلیکوپتر MI8 عراقی را نیز روی زمین از بین ببرند.
در این عملیات موفق، حداقل یک متخصص فرانسوی در جریان بمباران کشته شد و یک نفر دیگر نیز زخمی شد. البته تعداد تلفات و زخمیها بیش از این بود که منابع رسمی فقط این آمار را اعلام کردند.
بعد از این عملیات دولت فرانسه دستور بازگشت تمامی متخصصان فرانسوی را صادر کرد و آنها نیز سریعاً به کشورشان بازگشتند. در این عملیات سرهنگ خلبان آن زمان صدقی، موفق میشود در یک پرواز و در کمتر از یک ساعت 4 فروند میگ 23 عراقی را هدف قرار دهد. همچنین در این عملیات 3 خلبان از 4 خلبان میگهای عراقی کشته شدند.
در میان نام خلبانان کشته شده، نام یکی از بهترین خلبانان میگ عراقی به چشم میخورد. سروان"احمد صباح" که در روزهای نخستین جنگ موفق شده بود 3 فروند هواپیمای F-5 نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران را مورد هدف قرار دهد.